‘PayPal moet de grootste betaaldienst van Nederland worden’. Zo kopte een interview met de directeur van PayPal Benelux en Ierland vorig jaar nog in het Algemeen Dagblad. Maar hoe populair is dit betaalmiddel nu eigenlijk echt in ons kikkerlandje? En waarom zou je dit verkiezen boven transacties via iDeal of creditcard? We gaan op onderzoek uit!
Veilig online betalen
We beginnen even bij het begin. PayPal is een metaalmethode waarmee jij veilig transacties kunt verrichten via het internet. Wanneer je PayPal gebruikt zijn je financiële gegevens goed beschermd door strikte encryptie en je krijgt ook nog eens een vorm van garantie op bepaalde aankopen. Dit houdt in dat als je de bestelde producten niet ontvangt, of ze wijken sterk af van de omschrijving online, je je geld kunt terugkrijgen.
Het enige dat je moet doen om van deze methode gebruik te maken, is een PayPal-account openen. Je registreert je e-mailadres, koppelt je bankpas of creditcard daaraan en dan ben je klaar om te betalen. Dit kan overigens niet alleen op webshops, maar ook in PayPal casino’s en bij sommige offline cafés en restaurants. Het gebruik van de dienst is bovendien gratis.
Geboren in Amerika
PayPal is afkomstig uit de Verenigde Staten. Daar werd het in 1997 geïntroduceerd als exclusieve betaalmethode bij de mega webshop eBay. Het was dan ook lange tijd eigendom van eBay. Pas in 2006 kwam PayPal naar Nederland. En dat is één van de redenen dat de betaalmethode bij ons nog lang niet zo populair is als bij onze Amerikaanse vrienden.
In de Verenigde Staten had de betaalmethode al tien jaar langer de tijd om te groeien en vertrouwen te wekken bij de online winkeliers. Bovendien is PayPal daar lange tijd de enige manier geweest om een bestelling te kunnen plaatsen in een van de grootste webshops. Zo vormden ze dus een soort monopolie en móesten mensen wel een PayPal-account afsluiten als ze iets wilden kopen. In Nederland liepen ze in dat opzicht bij voorbaat al tien stappen achter.
iDeal en creditcard
Online winkelaars hebben bij ons daarnaast veel meer keuze in betaalmethoden. De meeste online shoppers in ons land geven nog steeds de voorkeur aan iDeal en creditcard. Maar Paypal is toch een waardig nummer drie, met vorig jaar al ruim 2 miljoen gebruikers. Daarin verwachtten ze dit jaar een grote groei te maken. Bijvoorbeeld door samen te werken met steeds meer grote webshops en doordat de e-commerce in Nederland sowieso zou stijgen met twintig procent.
De grootste uitdaging voor PayPal is om de Nederlanders – echte ‘gewoontedieren’ – te laten zien dat het sneller én veiliger is om via PayPal te betalen. Het bedrijf houdt elke transactie naar eigen zeggen in de gaten. Om zo praktijken als fraude, phishing en identiteitsdiefstal zoveel mogelijk te voorkomen. En verkopers en webshops krijgen de bankgegevens van hun klanten nooit te zien. Bovendien is de aankoopbescherming, zoals eerder al genoemd, een belangrijke troef. We zullen de ontwikkelingen in de gaten houden!