Heb je eindelijk vakantie, is je vlucht vertraagd en moet je nog urenlang wachten op het vliegveld. Uren die ten koste gaan van je dure vakantie. Wat een domper! Maar treur niet te lang, want er zijn een hoop rechten waarop je een beroep kunt doen. Zoals vergoedingen, hotelovernachtingen of vervangende vluchten.
Juridische hulp
Denk jij in je recht te staan als je een claim voor een vertraagde vlucht indient, maar zie je door de bomen het bos niet meer? Overweeg dan een partij in te schakelen die je kan helpen om dit uit te zoeken. Een bedrijf als AirHelp bijvoorbeeld. Hun juridische team heeft al miljoenen succesvolle zaken gevoerd tegen luchtvaartmaatschappijen. Ze bieden je zelfs zó veel zekerheid dat je niet voor hun diensten hoeft te betalen, als die niet hebben geresulteerd in een rechtvaardige compensatie. Kortom: je hebt níets te verliezen. Er valt alleen een hoop te winnen!
Financiële vergoeding
Het meest interessante recht dat je als reiziger hebt, is waarschijnlijk de financiële compensatie die je er voor kunt vragen. Als je vlucht op welke manier dan ook verstoord is, kun je een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Dit doe je op basis van de EU-Verordening EG 261/2004 en het internationale Verdrag van Montreal, die speciaal zijn opgesteld om reizigers te beschermen. De vergoeding kan oplopen tot wel 600 euro. Daar kun je weer een hoop leuke dingen van doen tijdens je vakantie!
Terugbetaling ticket
Behalve de compensatie voor het tijdverlies dat je door een vertraagde vlucht hebt opgelopen, heb je ook recht op een vergoeding in de vorm van volledige of gedeeltelijke terugbetaling van je ticket. Dit geldt bij vertragingen van vijf uur of zelfs langer, waarop geen buitengewone omstandigheden van toepassing zijn. Zoals natuurrampen, stakingen van het luchthavenpersoneel, of politieke onrust.
Gratis eten
Ook heb je recht op een aantal gratis services, wanneer je moet wachten tot de luchtvaartmaatschappij je alsnog naar je plaats van bestemming kan brengen. Zo moet de luchtvaartmaatschappij je eten en drinken aanbieden. En je moet de mogelijkheid krijgen om ten minste twee keer per telefoon of e-mail te communiceren. Zo kun je er in ieder geval voor zorgen dat het thuisfront op de hoogte is en ze niet voor niets in de ontvangsthal staan.
Hotelovernachting en vervoer
Wanneer de vertraging oploopt, kunnen de tegemoetkomingen nog veel verder gaan. Het zou namelijk kunnen dat het nacht is, of dat een vlucht 12 of misschien wel 24 uur uitgesteld wordt. Zo lang kun je natuurlijk niet zonder nachtrust. Zorg dan ook even voor of je goed in de gaten hebt of je halfpension of volpension boekt, dan weet je precies wat je kunt verwachten met ontbijt en eten. Dan zit je nooit zonder eten in deze vervelende tijd. De luchtvaartmaatschappij moet je dan ook een hotelkamer aanbieden waar je kunt overnachten. En ook het vervoer tussen de aangeboden accommodatie en de luchthaven is dan ‘op kosten van de zaak’. 12 of 24 uur kan erg lang zijn als je niks te doen hebt. Met deze leukste films op Netflix vliegt de tijd voorbij.
Verschillende regels
Het is niet altijd even makkelijk om uit te zoeken wat precies jouw rechten zijn in specifieke gevallen. Dat is niet alleen afhankelijk van je vlucht, vluchtschema en eindbestemming. Maar ook van het land waarin jij reist. Individuele landen hebben namelijk hun eigen wetten. En sommige verdragen of wetten gaan verder dan de andere, of werken meer in jouw voordeel dan andere. Zo is de Amerikaanse wetgeving bijvoorbeeld heel gunstig voor passagiers die niet aan boord konden vanwege een overboeking. Het internationale Verdrag van Montreal komt je waarschijnlijk goed van pas bij problemen met je bagage.