woman in red t shirt looking at her laptop

Tips voor het verminderen van stress

Vorige week was zwaar. Je had het gevoel dat je constant onder druk stond en je to-do lijst werd alleen maar langer. Misschien heb je zelfs gemerkt dat je naar je dierbaren snauwde of dat je je totaal voelde. Klinkt bekend? Je bent niet alleen. Stress is een veelvoorkomend probleem, maar er zijn gelukkig wel wat dingen die je kunt doen om stress te verminderen. Wij delen er 5 met je in dit artikel.

1. Maak een plan

Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om stress te verminderen is het maken van een plan. Maak een lijst van alle dingen die je moet doen en probeer alles in te delen per prioriteit. Als je weet wat er op je afkomt, voel je je minder gestrest en kun je het vaak net wat beter behappen.

2. Neem de tijd voor jezelf

Zorg elke dag een half uur tot een uur voor jezelf neemt. Doe iets wat je leuk vindt, zoals lezen, wandelen, muziek luisteren of een warme douche nemen. Dit geeft je lichaam en geest de kans om te ontspannen. Heb je wel eens gehoord van Ashwagandha? Dit kruid heeft een positieve invloed op zowel het lichaam als de geest. In de Ayurvedische kruidenkunde wordt het gebruikt om de fysieke en mentale gezondheid te ondersteunen. Veel klanten die Ashwagandha kopen gebruiken het om zich beter aan te kunnen passen bij stresssituaties. 

3. Slaap genoeg

Stress kan ervoor zorgen dat je moeilijker in slaap valt of slechter slaapt. Maar slaap is cruciaal voor het verminderen van stress. Zorg ervoor dat je elke nacht minimaal 7-8 uur slaapt. Ga op tijd naar bed en volg een vast avondritueel zodat je lichaam weet dat het bijna tijd is om te gaan slapen.

4. Beweeg dagelijks

Stress kan je lichaam en geest verzwakken, maar beweging g je energie en maakt je weerbaarder. Probeer elke dag minimaal 30 minuten te bewegen, bijvoorbeeld door te wandelen, fietsen of te sporten, ook al ben je moe. Je kunt ook magnesium gebruiken als extra toevoeging. Magnesium helpt bij vermoeidheid en is onder meer nodig voor de vorming van botten en spieren. Daarnaast draagt het bij aan de normale werking van ons zenuwstelsel.

5. Eet gezond en voedzaam

Een voedzaam dieet is belangrijk voor je algehele gezondheid, maar kan ook helpen stress te verminderen. Probeer dagelijks veel groenten, fruit, volkorenproducten en water te eten. Vermijd cafeïne, alcohol, junkfood en suiker. Drink wel altijd voldoende water (minimaal 2 liter per dag).