Momfluencers; volgen of niet?

Een begrip wat een aantal jaren de wenkbrauwen nog deed fronsen, maar vandaag de dag een vast onderdeel van onze wereld is geworden is die van influencers. Menig kind zal tegenwoordig antwoorden op de vraag wat hij of zij later wil worden; influencer. Nu zijn er influencers in alle soorten en maten, daarnaast zijn de kanalen waarop zij actief zijn nog zeer divers. Van TikTok tot YouTube, maar de meeste van alle influencers zijn in ieder geval actief op Instagram. De meeste influencers richten zich op een bepaalde niche, van kleuters die van dieren houden tot jonge moeders die over hun leven vertellen. Die laatste categorie is vrij groot en heeft tevens veel invloed. Niet voor niets hebben deze een eigen naam gekregen, ze worden ook wel ‘momfluencers’ genoemd. De verleiding is groot om als aanstaande of nieuwbakken moeder deze momfluencers te gaan volgen. Maar is dit aan te raden of juist niet? Lees snel verder.

Verdienmodel

Bij de afweging of je wel of niet momfluencers gaat volgen, is het goed om je te realiseren wat het verdienmodel is van deze influencers. Vaak leven deze vrouwen een zeer financieel gezond leven, dankzij hun invloed op social media. Zij werken hier vaak niet naast en verdienen door sponsoropdrachten en affiliate marketing. Dit besef is in een aantal opzichten belangrijk. Het is een verdienmodel waar een goede smartphone met unlimited data het enige is wat ze in principe nodig hebben. Iets wat tegenwoordig niet meer veel hoeft te kosten, ook jij kunt dit zo afsluiten en dat is zelfs enorm aan te raden. Unlimited data is immers vaak veel goedkoper dan een beperkte bundel, waar je al snel over je limiet heen gaat. En daarna wordt het duur! Maar dat verder ter zijde, de kosten van deze vrouwen zijn dus niet hoog maar de bedragen die sponsors bereid zijn te betalen zijn erg leuk. Ze leven er in veel gevallen dus ruim van.

Jij bent de klant

Daarmee ben jij naast volger dus eigenlijk ook klant. Dit is goed om je te realiseren wanneer zij producten promoten en uitlichten. Dit is in veel gevallen niet omdat ze dat product daadwerkelijk waanzinnig vinden, maar eerder omdat ze er waanzinnig voor betaald krijgen. Je kan momfluencers dus zeker volgen en wanneer ze echt gave producten aanprijzen, kun je die uiteraard kopen. Maar wel altijd met het besef dat het gewoon reclame is.

Daily life

Het leuke aan momfluencers is natuurlijk dat ze ook hun dagelijkse beslommeringen met je delen. Dit is iets wat wel leuk kan zijn om te volgen, het kan voor veel jonge moeders een enorm gevoel van herkenning geven. De meeste influencer moeders zijn namelijk heel eerlijk en zijn daarmee ook niet te beroerd zichzelf op scherm te tonen na een gebroken nacht. Daarmee kan het een geruststelling zijn wanneer jouw kleine ook niet veel slaapt, en jij dus niet de enige bent die daarmee worstelt.

Kortom; wanneer je er realistisch en nuchter in staat, kan het volgen van influencers die gericht zijn op moeders best leuk en herkenbaar zijn. Realiseer je wel dat het zijn van influencer het werk van deze vrouwen is, en hun dag-invulling dus niet representatief is voor de normale moeder. Ook hun financiële positie is ongetwijfeld anders dan die van jou, maar je kunt er ook herkenning en tips uit halen. Dus geniet ervan, maar wel met mate!

Personnel