Een paar tips om meer te bewegen

Iedere vrouw kent het wel: te veel stil zitten en te weinig bewegen. Als vrouw wil je altijd meer bewegen, want je wil niet dat je te dik wordt. Vaak zit je overdag de hele dag op je werk en ’s avonds dan heb je gekookt en gegeten en is het zo laat. Je hebt niet echt meer zin om je bij elkaar te pakken voor de sportschool, dus je denk dan dat komt later wel. Herkenbaar? Dan zijn er een aantal tips voor je om meer te bewegen. Iedere dag wil je namelijk wel, maar doe je het niet en dat is precies waar het probleem ligt. Hoe los je dit probleem op om dan toch iedere dag voldoende beweging te krijgen?

Opschrijven

De eerste tip is om iedere vorm van beweging vast te leggen. Let er wel op dat beweging nog steeds iets anders is dan sport. Onder bewegen kan fietsen en wandelen worden verstaan, waar al je spieren worden gebruikt. Je kan veel sporten, maar dan hoef je nog niet per se te voldoen aan de beweegnorm. Om te beginnen kan je om je beweging vast te leggen bijvoorbeeld een stappenteller gebruiken in de vorm van een horloge of een app op je telefoon. Ongeveer tussen de acht- en de tienduizend stappen per dag is gezond. Probeer die iedere dag te behalen. Ga op je werk wat vaker koffie halen voor de hele afdeling. Blije collega’s en ook nog eens goed voor je stappen. Win-win.

Twee in een

Als je een wandeling gaat maken kan je dat meteen even combineren met dat ene telefoontje dat je nog moet plegen. Je kan er ook voor kiezen om tegelijkertijd een luisterboek te luisteren of een presentatie te oefenen. Je kan ook afspreken met een vriend of vriendin en onder de wandeling kletsen. Of je gaat duofietsen en ook tegelijkertijd kletsen. Zo krijg je en je beweging, maar ook datgene wat je nog gedaan moet hebben. Alweer een echte win-win.

Lopen of fietsen

Woon je in de buurt van je werk? Ga dan eens met de voet naar het werk of met de fiets en laat de auto wat vaker staan. Zo kan je makkelijk al aan meer stappen komen. Dit geldt niet alleen voor naar je werk gaan, maar ook voor bijvoorbeeld even iets halen bij de supermarkt. Liever samen gaan? Dan kun je ook samen wandelen of bijvoorbeeld met duofietsen gaan.

Trappen

De klassieker van alle tips: loop trappen in plaats van dat je de lift neemt. Pak waar het kan altijd de trap en kom aan meerdere stappen. Ondertussen kun je ook nog eens je billen en bovenbenen extra trainen als je ervoor kiest om een trede over te slaan.