De impact van vrouwen in de iGamingindustrie

Online gokken is op dit moment een erg populair tijdverdrijf in Nederland, en tal van Nederlanders weten hun weg te vinden naar een online casino.

De eerste online goksite werd reeds 2 decennia geleden opgericht, maar omdat online casino’s illegaal waren in Nederland, bleef er voor spelers altijd een vrij grote drempel om te overschrijden.

Sinds oktober 2021 werd de Wet Kansspelen op Afstand actief, en is het voor een online casino toegestaan om zich volledig legaal op Nederlanders te richten.

Online gokken, of zoals het tegenwoordig ook wel bekend staat: iGaming, heeft al sinds jaar en dag de reputatie om overweldigend voor mannen te zijn. 

Mannen lijken immers meer aangetrokken te zijn tot gokken, en gaan er financieel en emotioneel ook meer in op.

En hoewel dat voor het grootste deel nog steeds zo is, hebben we de laatste paar jaren een verrassende trend gezien in de iGaming wereld, en steeds meer vrouwen wagen zich ook wel eens aan een gokje.

Een dergelijke verschuiving in het landschap brengt uiteraard heel wat gevolgen met zich mee.

In dit artikel kijken we eerst eens naar enkele interessante cijfers over vrouwen in iGaming, en tot slot bespreken we wat de impact hiervan zal zijn op de industrie.

Vrouwen in iGaming: enkele cijfers

Een onderzoek van Optimove heeft gegevens van 11 vooraanstaande casino’s uit Duitsland, Zweden, Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk bekeken, waarbij het gedrag en de voorkeuren van bijna een half miljoen spelers werden onderzocht.

Hoewel Nederland hier dus niet bij betrokken is, kan wel worden aangenomen dat we in ons land een vergelijkbare trend kunnen opmerken als in onze Europese buurlanden.

Om te beginnen werd duidelijk dat vrouwen bijlange geen kleine minderheid meer vormen in het spelersbestand van online casino’s.

Maar liefst 30 tot 40% van alle iGamingklanten zijn vrouwen, een niet te onderschatten aantal. 

Een onderliggend maar achterhaald idee over deze industrie bij aanvang van de studie was dat mannen vooral voor spelletjes zouden gaan waar ze hun vaardigheden kunnen testen, zoals poker en blackjack. 

Van vrouwen daarentegen werd aangenomen dat ze meer voor “entertainment” gingen, in de vorm van kansspelen zoals bingo en gokkasten.

Uit het onderzoek bleek echter dat deze voorkeuren veel uniformer zijn geworden, en dat zowel mannen als vrouwen zich op alle soorten casinogames lijken te storten. De enige uitzondering blijkt sportwedden te zijn, wat voorlopig nog veelal een mannelijke interesse blijft.

Vrouwen spelen ook vaker via een mobiel toestel zoals een tablet of smartphone. Maar liefst 59% van alle vrouwelijke spelers verkiest mobile gaming, ten opzichte van 52% bij de mannen.

Op monetair vlak kwamen enkele interessante weetjes naar voren. Vrouwen storten gemiddeld kleinere hoeveelheden geld op hun account (iets minder dan €40 ten opzichte van €54 bij mannen), maar storten wel heel wat frequenter (ongeveer 32 keer per jaar, ten opzichte van 19 keer bij mannen).

Als je dit uitrekent, kom je te weten dat vrouwen in totaal dus gemiddeld €1143 per jaar op hun account bij een online casino zetten, ten opzichte van mannen die gemiddeld €940 storten.

Vrouwen blijken ook trouwere klanten te zijn. Ze blijven gemiddeld langer bij een casino hangen eens ze er eentje gekozen hebben. Het verschil is klein, maar wel beduidend: Bij vrouwelijke spelers hebben online casino’s een 11% overlevingskans na 4 maanden na het aanmaken van een account, ten opzichte van slechts 9% bij mannen. 

Tot slot kwam ook naar voren dat vrouwen vaker “VIP” spelers worden bij online casino’s, dat ze het dus over het algemeen beter doen dan mannen.

Er zijn meer mannelijke “VIP” spelers, maar dat komt gewoon omdat er over het algemeen nog steeds meer mannelijke spelers zijn. Percentueel gezien heb je als vrouw een grotere kans om het goed te doen bij een online casino en een ware “VIP” te worden.

Waarom is het aandeel van vrouwen in iGaming zo gegroeid?

Uit het onderzoek kwam er geen eenduidig antwoord naar voren op de vraag waarom vrouwen steeds vaker hun kansen wagen bij een online casino in vergelijking met pakweg tien jaar geleden, maar er zijn wel enkele duidelijke factoren die we kunnen aanhalen.

Om te beginnen speelt de mogelijkheid tot mobiel gamen een grote rol. Via een tablet en smartphone krijg je immers eenvoudig en snel toegang tot iGaming, en vrouwen willen blijkbaar erg graag spelen vanuit het gemak van hun eigen huis.

Online gokken brengt ook een hoge mate van anonimiteit met zich mee, wat natuurlijk een niet te onderschatten voordeel is omdat je hiermee afkeurende blikken of een of ander stigma kan vermijden. Dat is een risico dat je wel zou lopen indien je bij een fysiek casino zou gaan, en blijkbaar is dit voor vrouwen ook een duidelijke overweging.

Tot slot kunnen we ook wijzen op de toegenomen aanwezigheid van goksites op social media en de meer gerichte advertentietechnieken die deze toepassen, al dan niet met een focus op vrouwen.

De impact van vrouwen op iGaming

Als we deze cijfers bekijken, is het duidelijk dat online casino’s en andere aanbieders van iGaming er verstandig aan doen om rekening te houden met vrouwen.

Dat valt momenteel al goed te zien in het feit dat veel goksites zich anders beginnen te profileren, en veel meer genderneutrale afbeeldingen en reclame gebruiken.

Het is duidelijk dat vrouwen beledigen of zich uitgesloten voelen uit den boze is, en dat zie je ook bij de meer gelijke verdeling tussen mannelijke en vrouwelijke dealers bij live casino games.

De ontwerpen van nieuwe gokkasten hebben ook steeds minder een “VOOR MANNEN” etiket (door bijvoorbeeld afbeeldingen van schaars geklede en volumpteuze vrouwen te gebruiken), en worden vaker ontwikkeld met zowel mannen als vrouwen in gedachten. 

iGamingbedrijven stellen ook vaker reclamecampagnes op die zich specifiek op vrouwen richten, want het is blijkbaar zeer profijtig om vrouwen te overhalen om bij hen te gokken. Niet alleen storten ze gemiddeld meer geld op hun account, ze blijven ook langer hangen bij een bepaald online casino.

Tot slot kunnen we nog aanhalen dat er ook offline, achter de schermen, een toegenomen vrouwelijke impact is. Steeds meer vrouwen worden actief in deze wereld, denk bijvoorbeeld aan Denise Coates, de oprichter en CEO van Bet365, een vooraanstaand iGamingbedrijf.

In Malta, een internationale hub van grote iGamingbedrijven, zijn er meer dan 40% vrouwen actief in deze sector, en bijna 30% daarvan bevindt zich in managementposities.

Kortom, iGaming is zeker niet meer alleen voor mannen, en dames hebben aangetoond dat ze hier niet alleen interesse in hebben, maar er ook erg goed in zijn.

Personnel