Als je een product koopt, een ticket bestelt of deelneemt aan een betaalde activiteit. Dan kun je natuurlijk zonder nadenken op de knop drukken en afrekenen. Maar het loont vaak om uit te zoeken of er mogelijkheden zijn om de kosten omlaag te drukken. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van bonussen, loyaliteitsprogramma’s en cashback-regelingen. In dit artikel leggen we de meest voorkomende aanbiedingen aan je uit!
1. Cashback
Het is iets waar veel elektronicamerken de consument mee proberen te verleiden: de welbekende cashback-regeling. Jij koopt nu een apparaat – of een ander product – en krijgt dan een deel van het bedrag terug van de fabrikant. Dat bedrag kan oplopen tot wel de helft of soms wel het volledige aankoopbedrag. Heel erg interessant natuurlijk. Want het is niet een gewone vorm van korting, maar zelfs een verkapte manier om geld te sparen. Míts je natuurlijk niet vergeet de korting ook echt te verzilveren.
2. Coupons
Coupons kennen we vooral uit Amerika. ‘Extreme couponing’ is daar haast een manier van leven geworden. Amerikanen kunnen de couponnetjes overal vandaan halen; van websites tot kranten. En daar zijn ze reuze bedreven in. Wie het een beetje slim aanpakt, kan ervoor zorgen dat de kortingen echt extreem hoog oplopen. Rekeningen van honderden dollars kunnen na het scannen van de coupons als sneeuw voor de zon verdwijnen. Soms krijgen de consumenten zelfs geld toe. Ongelofelijk! Maar jammer genoeg kennen we dit systeem niet in Nederland.
3. Bonussen
Een bonus kun je eigenlijk zien als een toegift. Je betaalt voor datgene dat je afneemt, en krijgt daar een gratis extraatje bij. Het is een fenomeen dat we veel zien bij bijvoorbeeld sportweddenschappen en in online casino’s. De bonussystemen vallen daar vooral in de smaak bij nieuwe spelers. Die willen wel eens een gokje wagen en worden daar dan ook nog voor beloond. Benieuwd waar je het beste aanbod krijgt? Op internet vind je lijsten met hoogste casino bonus en kun je meteen doorlinken naar de platforms waar je het kunt proberen. Weer eens wat anders dan de dagelijkse boodschap!
4. Promotiecodes
Wanneer je een online bestelling plaatst – van een product, cursus of een ticket voor een bepaald evenement – heb je vaak de mogelijkheid om promotiecodes toe te passen. Deze worden meestal verspreid via nieuwsbrieven, advertenties via social media of gewoon op de homepage. Voor de webshop is het heel interessant, omdat het klanten binnenlokt. Maar vervolgens vergeten veel van hen de code ook daadwerkelijk toe te voegen bij het afrekenen. Dus wees gewaarschuwd en blijf scherp als je vanuit je winkelmandje naar de digitale kassa gaat!
5. Loyaliteitsprogramma’s
Een loyaliteitsprogramma is eigenlijk een moeilijk woord voor iets vrij simpels. Het is als het ware een spaarsysteem. In de vorm van een kaart waarop je zegeltjes plakt, of een puntenkaart waarop je de punten kunt sparen die evenredig zijn aan de besteding. Wanneer je een bepaald aantal punten hebt behaald, of een volle kaart hebt gespaard, kun je dat verzilveren voor bijvoorbeeld een artikel. Dit zie je veel bij supermarkten, tankstations en kledingwinkels. Maar ook Air Miles is een goed voorbeeld van een loyaliteitsprogramma.
6. Kortingen
De aller makkelijkste aanbieding die je maar kunt krijgen is een doodsimpele korting. Normaal kost een product dit, maar nu het in de korting is, kost het zoveel procent of keiharde euro’s minder. En wanneer je het betreffende product afrekent, wordt dat bedrag direct in mindering gebracht. Je hoeft er dus zelf niets voor te doen, hoeft niets te onthouden en bent zo in staat om direct te besparen op je aankoop. Eén plus één gratis op mascara, de helft van de prijs op shampoo of vijftig procent korting op een krop sla. Hoppa, dáár worden wij vrouwen natuurlijk blij van!