het lijkt haast ondenkbaar: een wereld zonder social media. Alleen al in Nederland maken maar liefst 14,3 miljoen mensen gebruik van een of meerdere sociale platforms. Toch was het pas in 2002 dat het eerste sociale platform online kwam. Hoe we voor die tijd op de hoogte bleven van en over vrienden, familie, ons werk en andere actualiteiten, lijkt voor de nieuwe generatie haast ondenkbaar. Inmiddels zijn er tal van sociale media, de een nog populairder dan de ander. Social media is simpelweg niet meer weg te denken voor zowel jong als oud. We lichten graag een paar voor- en nadelen voor je uit.
Hoe sociale media onze communicatie heeft veranderd
Zowel op het gebied van werk als privé hebben de socials onze communicatie drastisch veranderd. Men is veel meer en beter bereikbaar dan voordat we allemaal online gingen. Ook spreken mensen zich over het algemeen veel meer uit over wat zij van bepaalde onderwerpen vinden en ontstaan er wereldwijd miljoenen dialogen per minuut op een van onze sociale platforms. Ook bedrijven maken hier slim gebruik van; zij kunnen zich online goed profileren in waar zij voor staan, welke kernwaarden zij belangrijk vinden binnen hun bedrijf en via platforms zoals Linkedin worden bovendien veel bedrijven gekoppeld met de perfecte sollicitant.
Nog steeds ruimte voor meer
De wereld van sociale media is nog altijd groeiende en de laatste jaren zijn er meerdere platforms bij gekomen. De populariteit van het vrij nieuwe TikTok is erg groot; miljoenen mensen delen massaal een zelfgemaakt filmpje dat behalve grappig, mooi of informatief vooral ook kort is.
Het nieuwe Threads behaalde in de eerste 4 dagen dat het platform online was maar liefst 100 miljoen gebruikers! Threads richt zich juist meer op teksten van maximaal 500 karakters én wat voor de meeste #hashtaggers even wennen is; er wordt gebruikgemaakt van slechts 1 ‘Topic Tag’ per bericht zodat het bericht makkelijker vindbaar is. De kracht van Threads is onder andere dat je geen account hoeft aan te maken om er gebruik van te maken en het is een platform voor informatieve doeleinden.
Social media voor professionals
Ook voor professionals is de komst van de vele platforms een enorme aanvulling op hun bereikbaarheid. Door het posten van onder meer filmpjes op Instagram, het delen van nieuwsberichten op Facebook en het werven van personeel via Linkedin is de markt, concurrentie maar ook juist de klandizie voor vele bedrijven enorm gegroeid. Potentiële klanten komen immers veel eerder in aanraking met een bepaald product of dienst dan voor de komst van social media en in plaats van een vacature in een enkele krant, staan duizenden passende vacatures nu overzichtelijk op 1 platform.
De keerzijde van Social Media
Behalve alle genoemde positieve kanten van de online platforms zijn er helaas ook genoeg negatieve kanten te melden. Een aantal daarvan zijn de verspreiding van nepnieuws, wat mede door de komst van AI steeds vaker voor komt. Nog een groot nadeel is dat men een steeds korter lontje lijkt te krijgen en soms zijn of haar ongezouten mening overal verkondigt waardoor er regelmatig vervelende situaties ontstaan bij de reacties van een bericht. Sommige mensen kampen ook met een verslaving aan social media of worden onzeker doordat hun bericht niet zoveel ‘likes’ krijgt als dat ze hadden gehoopt. Kortom; er zijn genoeg nadelen te noemen…
Je social media account laten groeien
Er bestaan tegenwoordig ook partijen die je kunnen helpen om je account te laten groeien. Je kunt bijvoorbeeld via https://socialparadise.eu/ volgers of likes kopen. Dit kan je helpen om meer publiek te bereiken en om je reach uit te breiden.